אחרי חודש וחצי בנפאל, אחת המדינות הנחשלות בעולם שאין בה חשמל באופן סדיר (רק בין 4 ל-8 שעות ביום), גם הזרמת מים בבירה קטמנדו לא מתבצעת באופן סדיר ותושבים צריכים להביא מכליות עם מים מנהרות באזור קטמנדו ולמלא בארות פרטיים, ועוד ים של בעיות במדינה היפה הזו. אני מודה שהגעתי להונג קונג, הלכתי בימים הראשונים עם הראש למעלה מסתכל בהשתאות באין סוף גורדי השחקים הממלאים את הונג קונג.

ויקטוריה פיק, הונג קונג

גורדי שחקים בהונג קונג

האי הונג קונג

האי הונג קונג בלילה

הרחובות נקיים, הכל מסודר, דרגנועים בכל מקום, קניונים יפים וממוזגים (מי שמע על מזגן במקומות ציבוריים בנפאל?!).
בקיצור, לא ציפיתי לכזו עיר יפה ומתוקתקת ולכן היא די הרשימה אותי. במיוחד שבעבר שמעתי דברים לא טובים על הונג קונג. כמה היא מסריחה, צפופה ומשעממת... אין לי מושג איפה הם בדיוק ביקרו... אולי הקונקשיין שלהם היה באוזבקיסטאן, והם טעו לחשוב שהם בהונג קונג :-). אני לא מתווכח לגבי השיעמום. אבל להגיד שהונג קונג מסריחה... הלוואי שבישראל יהיה 20% מהנקיון שבהונג קונג והסדר שבה ואנחנו נתחיל להיות אור לגויים...

הגעתי מוקדם יחסית להונג קונג, העדפתי להמתין בהונג קונג לימית שצריכה להגיע שבוע אחרי. כיוון שבהונג קונג יש אינטנרט נורמאלי, חשמל ומים זורמים בברזים כל היום וכל הלילה, וגם כשקונים קוקה קולה היא מגיעה קרה... זה נשמע מובן מאליו, אבל לא אחרי חודש וחצי בנפאל.

משום מה בהונג קונג יש ים סינים!!! (סתם.... ברור, זה שייך לסין). אבל אלו סינים מחונכים. יותר מדי מחונכים. או יותר נכון להגיד, מתוכנתים. הם לבושים מכובד, תמיד ממהרים לאיזה מקום, לא מתקשרים אחד עם השני, כל אחד עם הסלולר או הנגן שלו. הם עומדים יפה בתורים לאוטובוס, למטרו ועוד.

ימית מצטרפת

הונג-קונג

ויקטוריה פיק, הונג-קונג

הנוף הנשקף מויקטוריה פיק

ישנם קנסות אדירים על כל מיני דברים. למשל, על יריקה ברחוב תשלם 1500 דולר קנס, עישון 5000 דולר קנס.
באחד הימים נסענו לאחד החופים לרחוץ. החוף היה נחמד ונקי מאוד. אבל שלטים גדולים נותנים הוראות: אסור לעשן, אסור לירוק, אסור לאכול, אסור לשחק בכדור, אסור להעיף עפיפונים... ועוד ועוד.. מזל שלשחות ולמרוח קרם הגנה מותר!

לאחר שימית הגיעה, נשארנו עוד שבוע לסדנת יהדות מקוצרת שהתחילה במרכז "שובה ישראל" .
לכן שהות של שבועיים בהונג קונג עברה עלינו בנעימים, בעיקר בזכות מרכז "שובה ישראל" שנתן לנו ולעוד מטיילים הרגשה של בית.  מה שבטוח, שהמטיילים שטענו שסבלו בהונג קונג לא שהו ב"שובה ישראל".

מרכז "שובה ישראל" הוא מרכז בו מעבירים סמינרים וסדנאות ביהדות.

המרכז ממוקם בלב אזור העסקים ההומה והמרשים של הונג קונג באי הונג קונג. יש בו שתי קומות ובהן בית מדרש, חדר מחשבים, מסעדה כשרה וחנות מוצרים כשרה.

מטיילים מגיעים לסדנאות ואם באותו זמן אין סדנא, אז נדרשת שהייה של שבוע בו כל בוקר וכל ערב יש שיעורים מעניינים של שעה וחצי במגוון נושאים בתחום היהדות.

שובה ישראל הונג קונג

הרצאה בסדנה, פלאי הטכנלוגיה...

מתחממים לקראת ל"ג בעומר

בזמן ששהינו ב"שובה ישראל" קבלנו חינם מקום לינה בדירת בנים ובדירת בנות, ארוחות בוקר וערב מפנקות.

הרבנים ב"שובה ישראל", מאיר, דוד, אברהם וישי העבירו שיעורים מעניינים ואירחו אותנו בצורה מדהימה. ממש הרגשה של בית, ועל כך תודתי להם וכמובן ליוזם ומממן המקום הרב דוד דארוויש.

במהלך הסדנה, בבקרים ובערבים שמענו הרצאות חלקם בשידור חי ישירות מהארץ דרך האינטרנט בעזרת מסך פלזמה גדול. במשך היום יצאנו לטיולים עם רבני "שובה ישראל" ברחבי הונג קונג.

ביקרנו באי הדייגים הסמוך לאי הונג קונג, הפלגה של שעה ומגיעים לאי קטן, הרבה מסעדות וחנויות, חופים ובמרכז האי הרים. שכרנו אופניים וטיילנו ברחבי האי.

עשינו יום טיול לסאי-קון Sai Kun, מסלול של 5 שעות בו הולכים לאורך חופים, מגיעים לתצפיות יפות על הים ועל ההרים מסביב. בדרך עצרנו קצת לרחוץ בים.

סביבות  הונג קונג

חופים בסאיקון

סדנה בשובה הונג קונג

סאיקון

סאיקון הונג קונג

sai kun

בין לבין טיילנו בשווקים הרבים שיש בהונג קונג. באי קאולון Kowloon הסמוך לאי הונג קונג (10 דקות במעבורת או שתי תחנות במטרו MTR). שוק הלילה, שוק הנשים (מוכרים בגדי נשים... תירגעו!!!), שוק הפרחים ועוד.

ישנם מוזיאונים רבים בהונג קונג. ידעתי שזה ישעמם אותי אבל אם כולם הולכים אז גם אני הלכתי. דבר ראשון הלכנו למוזיאון האומנות... בטח מי שמכיר אותי צוחק... אבל זו הייתה הבחירה של הבנות שבחבורה, וכן אני יודע שזה עדיין לא פוטר אותי.. הייתי יכול לבחור שלא להיכנע אבל נכנעתי.

מוזיאונים בהונג קונג

על רקע מוזיאון החלל

שווקים בהונג-קונג

שווקים בקאולון

יום העצמאותב בהונג קונג

חוגגים יום עצמאות 61 למדינת ישראל

שעה שוטטנו בין הקומות השונות של המוזיאון מסתכלים על תמונות, פסלים וחפצים שונים... הדבר שבעיקר אהבתי זה את הנוף הנשקף מהחלונות, וגם הכורסאות בין הקומות ממש היו נוחות...

יום אחרי זה נסענו אריאל, מטייל נוסף ששהה בשובה, ואני לראות את הבודהה היושב הגדול בעולם... כך אומרים.
משום מה פה במזרח תמיד מחלקים תארים מוזרים לדברים. לדוגמא: הגשר התלוי הארוך בעולם שעוברת בו רכבת. או הבודהה השוכב הגבוה בעולם שבנוי מאבן גיר. אז אני מניח שיש מצב שהוא לא ממש הבודהה היושב הגדול בעולם אלא משהו בסגנון: "הבודהה היושב שצופה על ים, הגדול ביותר בעולם...".

בחזרה מאותו בודהה יושב (כמה אפשר לשבת?)  לקחנו רכבל ארוך של בערך חצי שעה שעובר מעל הרים ואפילו חוצה מפרץ גדול ונשקף ממנו נוף יפהפה.

רכבל בהונג קונג

בודהה בהונג קונג

הונג קונג

Hong Kong

לויקטוריה פיק, פסגה שמתנשאת מעל הונג קונג וממנה יש תצפית יפה, הצטרף אלינו גוזל, אחד המטיילים הישראלים. נסיעה של חצי שעה באוטובוס והגענו לפסגה. ואכן היה נוף מרשים של גורדי השחקים, המפרצים ואיים נוספים סמוכים.

בסוף הסדנה יצאנו כולנו לאושן-פארק. פארק המשלב מתקני לונה פארק עם גן חיות ועולם שלם של מים. נדרש לנו יום שלם כדי לכסות את רוב המקומות המעניינים.

עולם המים מקבל שם חשיפה גדולה. יש אקווריום ענק בו שוחים להם יחדיו סוגי כרישים שונים, דגים ענקיים יפים, חתולי ים, צבי ים ענקיים ואפילו סיני אחד (צוללן שהאכיל אותם...). ניתן לצפות באקווריום מעל פני המים או בשני מפלסים שונים מתחת לקו מים.

אושן פארק הונג-קונג

אושן פארק הונג קונג

אושן פארק הונג-קונג מדוזות

היה מיצג גדול של מדוזות. הסוגים השונים שלהן, הצבעים, הצורות והתנועה שלהן במים היו מדהימות.
כמובן שאי אפשר בלי הופעה של כלבי ים ודולפינים. הופעה מרשימה אבל נאלצנו לצפות מרחוק כיוון שכבר לא היו מקומות באיצטדיון. המון סינים היו שם... מוזר?!

אחרי שבועיים בהונג קונג, מבלים בנעימים גם בתחום הגשמי וגם בתחום הרוחני הגיע הזמן להמשיך הלאה לסין אבל לא לפני שחגגנו עם "שובה ישראל" את ל"ג בעומר באחד הגנים היותר רחוקים מהמרכז והמבודדים, כיוון שהרשויות בטח לא יבינו מה זה וישר יישלחו מכבי אש.

לג בעומר הונג קונג

"אש אש מדורה..."

ל"ג בעומר

שובה ישראל הונג-קונג

ל"ג בעומר בהונג קונג עם מרכז "שובה ישראל"

תודה רבה "לשובה ישראל" על האירוח הנפלא, הפינוק, השבתות וכמובן הסדנא.
לדעתי, כל מי שמגיע למזרח בעיקר לסין, עצירה של שבוע לסדנא בקהילה היהודית בהונג קונג ב"שובה ישראל" היא בגדר חובה!!!

יצאנו שבעה מטיילים (כולנו מהסדנא) לכיוון סין לשנזן לגבול שבין הונג קונג לסין. היעד הראשון הוא יאנגשו, שעליה ועל עוד מקומות שנבקר בהם בסין אספר בכתבה הבאה.